معرفی 9 عامل مهم در انتخاب رنگ وب‌سایت
نوشته شده توسط : elena golchin

رنگ‌ها در زندگی انسان نقش بسیار پراهمیتی دارند. رنگ‌ها برای چشم انسان‌ها بسیار جذاب‌اند و بسیاری از انتخاب‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. یکی از مهم‌ترین اهداف کسب و کارها از طراحی وب‌سایت، جلب توجه مخاطبان به برند خود است. یک وب‌سایت می‌تواند با استفاده از ترکیب رنگ‌های جذاب و متناسب، چشم مخاطب را به نقاط خاص هدایت کند، در میزان کلیک کردن و افزایش نرخ تبدیل اثر بگذارند و در ذهن مخاطب برداشت‌های متفاوتی ایجاد کنند. طبق تحقیقات انجام شده از جنبه‌ی روانشناسی، بیش از 60% رفتار کاربران و میزان پذیرش آن‌ها در یک وب‌سایت متاثر از احساسی است که در اثر ترکیب رنگ‌ها در آنان ایجاد شده است. انتخاب رنگ‌های مناسب می‌تواند حس مثبتی را در کاربر ایجاد کند و علاوه بر فراهم کردن یک تجربه کاربری خوب، سبب افزایش مدت زمان حضور در سایت شود. این عامل می‌تواند در بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا SEO موثر باشد. از طرفی هرچه یک کاربر مدت زمان بیش‌تری را به وب‌سایت شما اختصاص دهد، شما فرصت بیش‌تری برای ترغیب وی به انجام عمل مورد نظر با توجه به اهداف طراحی وب‌سایت خواهید داشت. در ادامه به برخی از موارد مهم که هنگام انتخاب رنگ وب‌سایت باید به آن توجه کنید، اشاره خواهیم کرد.

9 عامل مهم در انتخاب رنگ برای وب‌سایت

1. هماهنگی رنگ‌های وب‌سایت با نوع محصول یا خدمت

رنگ‌های به کار رفته در وب‌سایت به نوعی باید با نوع محصول یا خدمت شما هماهنگ باشند. برای مثال اگر زمینه‌ی فعالیت وب‌سایت شما در زمینه‌ی محصولات سبز است، انتخاب رنگ نارنجی و قرمز بسیار نامناسب است.

2.شناسایی پرسونای مخاطب

در انتخاب رنگ‌های یک وب‌سایت باید به مخاطبان هدف خود توجه کنید. برای مثال، زمانی که جوانان و نوجوانان را مخاطب قرار داده‌اید، نباید از رنگ‌های یکسانی در مقایسه با زمانی که بزرگسالان مخاطب شما هستند، استفاده کنید.

3. استفاده از رنگ لوگو یا رنگ سازمانی

در طراحی وب‌سایت بهتر است از رنگ استفاده شده در بسته‌بندی یک محصول، رنگ‌های به کار رفته در لوگو  یا رنگ سازمانی استفاده کرد. برای مثال رنگ‌های قرمز و زرد در مک دونالد، رنگ قرمز در کوکاکولا و رنگ آبی در پپسی، از مثال‌های رنگ‌های قالب هستند.

4. توجه به هویت برند

هویت برند شامل ویژگی‌هایی مانند لحن برند، پرسونای برند و ویژگی‌های بصری برند است. طراحی وب‌سایت و رنگ‌های به کار رفته در آن، از جمله عناصر بصری برند است. وب‌سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که تداعی کننده‌ی شخصیت برند در ذهن مخاطب باشد و ذهن مخاطب را به فضاهای دیگر منحرف نکند.

5. هماهنگی رنگ پس‌زمینه با متن

رنگ پس‌زمینه تاثیر بسیاری در جلب توجه مخاطبان دارد. نکته مهم‌تر وجود کنتراست مناسب میان رنگ متن با پس‌زمینه است. در غیر این صورت خواندن متن‌ها سخت است یا چشم را آزار می‌دهد.

6. توجه به مفاهیم رنگ‌ها

از دیدگاه روانشناسی رنگ‌ها، هر رنگ باعث برانگیختن برخی احساسات در افراد می‌شود و مفهوم یا نماد خاصی را در ذهن آن‌ها تداعی می‌کند. از دیدگاه بازاریابی، این احساسات در تصمیم به خرید افراد نیز بسیار موثر هستند. برای مثال، رنگ سبز حس آرامش بیشتری را القا می‌کند و متناسب با ثروت و سلامت و شادابی است. رنگ سبز برای چشم انسان آرامش بخش است و آن را آزار نمی‌دهد.  قرمز رنگی پر انرژی است که حس فوریت و اضطرار را ایجاد می کند و ضربان قلب را افزایش می دهد. استفاده از رنگ قرمز در زمان کوتاه‌تری توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. رنگ آبی، احساس اعتماد و امنیت را در مخاطب برمی‌انگیزد. غالباً در صنعت بانکداری، وب‌سایت‌های مرتبط با تکنولوژی و فروشگاههای بزرگ از این رنگ بسیار استفاده می‌شود. رنگ زرد حس جوانی و مثبت اندیشی را تحریک می‌کند اما استفاده‌ی بیش از حد آن در طراحی وب‌سایت ممکن است باعث آزار چشم شود. رنگ نارنجی نشان‌دهنده‌ی صمیمیت و خلاقیت است و در تحریک هیجانات مخاطبان نقش دارد. این رنگ می‌تواند برای وب‌سایت‌های مرتبط با مواد غذایی مناسب باشد. رنگ صورتی غالباً نماد زنانگی و معصومیت است و در وب‌سایت‌های مرتبط با بانوان بیش‌تر به چشم می‌خورد.

 

7. رعایت کردن تعادل و هارمونی

تمامی رنگ‌های استفاده شده در یک وب‌سایت باید با هم در تعادل باشند، در غیر این صورت حس متناقضی به مخاطب القا خواهد شد.

8. توجه به احساسات مخاطب

رنگ‌ها احساسات مختلفی را در مخاطب بر می‌انگیزند. به همین دلیل باید بدانید مایلید کدام احساسات مخاطب را برانگیخته کنید و از رنگ‌ها در جهت درست بهره ببرید. برای این منظور می‌توانید از تست A/B استفاده کنید  تا بتوانید مناسب‌ترین رنگ را برای تحقق اهداف خود بیابید.

9. توجه به مسائل فرهنگی

در برخی فرهنگ‌ها رنگ‌ها معانی متفاوتی دارند. اگر قصد طراحی یک سایت بین‌المللی را دارید، توجه به این نکته بسیار مهم است.

شما می‌توانید با همکاری تیم حرفه‌ای طراحی و توسعه وب‌سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان صاحب یک وب‌سایت حرفه‌ای شوید تا توجه مخاطبان بسیاری را در جهت تحقق اهداف خود جلب نمایید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ ماکان





:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: